morsanstips.blogg.se

I böckernas värld
Snö snö och åter snö. Vitt överallt, bilarna är översnöade, postlådan hittar man inte...det är knappt man hittar hundgården när man ska sätta ut hundarna..MEN det är inte så att jag klagar på nåt sätt. Har två duktiga bonuskillar som jag lyckats slita från teknikens underbara värld och som nu är ute och skottar...medan jag...eeehh...sitter och bloggar....
Det där lät inte riktigt bra men faktum är att jag redan varit ute en sväng(i pyjamas) och viftat med spaden så jag tyckte att de behövde lite frisk luft. 
Magen börjar bli normal och livet börjar sakta men säkert återvända. Den ena hunden har dock diarré och de andra två luktar skit ur munnen men det är små smällar man får ta 😉
Jag är en person som läser mycket och då menar jag MYCKET. Jag älskar att få gräva ner mig i en god bok och bara försvinna in i en annan värld några timmar. Är det en riktigt bra bok kan jag inte sluta förrän jag läst färdigt boken. Mina böcker och de karaktärerna som finns i böckerna är mina vänner (jo jag har ett socialt liv utanför böckerna) och jag kan bli lite trist när en bra bok tar slut. 
Har just avslutat en mycket trevlig feel-good trilogi som jag varmt kan rekommendera. Så dagens tips kommer här i form av ett boktips! 
 
Läs och må bra säger jag bara! 😊
 
Avslutar istället med ett citat:  
"Livet har, liksom en bok, flera dåliga kapitel. Men ett dåligt kapitel betyder inte att boken är slut".
 
Tål att tänkas på! 
Trevlig helg på er! 
#1 - P i X E L I E – Erica Pettersson

Ja, det är som att det inte är något stopp på allt snöande. En kan ju undra om vi är på väg mot en ny istid eller något ;-P
Dock, jag som alltid hatat snö har så smått börjat ändra inställning. Helt omedvetet. Insåg det nu i veckan; tycker snön är mer mysig än jobbig. Men det kanske har att göra med att jag trots allt bara har min lilla parkeringsruta att skotta ;-)
Härligt när man är flera som kan turas om i alla fall :-)

Jag förstår absolut vad du menar med böcker. Jag älskar också att läsa! Tyvärr har jag bara vissa perioder, och jag kan bara läsa när jag är inne i en bokperiod. Då kan jag läsa flera böcker efter varandra, och sedan (när perioden är slut) kan det gå flera år tills nästa gång.
Men när jag väl läser är jag också så att jag verkligen sjunker in i böckerna. Ofta blir det att jag inte kan lägga ifrån mig den bok jag läser, utan jag sitter och sträckläser den.
Att verkligen leva sig in i en bok och få skapa sina egna bilder utifrån vad en läser; det är en av de bästa känslorna som finns!
Av den anledningen vill jag alltid "läsa boken före jag ser filmen", om det finns en film som är baserad på boken. Jag vill inte ha filmen spelandes i huvudet när jag läser, utan som sagt skapa min egen värld.
Att filmen sedan inte stämmer överens med mina bilder gör dock ingenting. Det är mer att jag vill att min första kontakt med respektive historia ska vara mina egna bilder :-) Nu blev det nog lite flummigt ;-P

Ha en fin trettondagshelg!

Svar: Jag förstår precis vad du menar, man försvinner liksom in i en annan värld och skapar sina egna bilder av hur bokens värld ser ut. Egentligen ganska häftigt om du frågar mig 😊. Vad läser du för typ av böcker? Jag är ganska öppen för olika typer av böcker men jag är sådan att först måste bokens baksidestext fånga mitt intresse och sen måste jag bli fångad när jag läser de första raderna i boken...annars lägger jag ifrån mig boken. Lite knäppt kanske men sådan är jag 😊. Ha en trevlig trettondagshelg!
morsanstips.blogg.se

#2 - P i X E L I E – Erica Pettersson

Jag tror nog tyvärr att jag är ganska kräsen när det gäller böcker. Och att jag har för lite tålamod. Om författaren inte lyckats fånga in mig under första kapitlet lämnar jag ofta, tyvärr, boken.
Tror det är av den anledningen som min favoritförfattare blivit Harlan Coben (hans fristående böcker).
Han fångar upp läsaren på första sidan och släpper inte greppet förrän sista ordet på sista sidan.
Jag tycker också att han aldrig har några "transportsträckor" i sina böcker. Det händer alltid något (oväntat), men utan att det blir konstigt eller för mycket.
Så jag måste nog säga att jag dras mest åt deckarhållet, och liknande.
Generationshistorier (historier som sträcker sig över flera generationer) kan jag också gilla, så länge det inte blir för sockerromantiskt.

Har även provat att läsa en del sådana hypade lite mer ungdomshistorier, typ Twilight. Men det måste jag erkänna, att det var inte riktigt min genre.
Började läsa t.ex. första Twilightboken, men kom typ 2-3 kapitel innan den läsningen rann ut i sanden.
Fantasy är inte heller riktigt min melodi, liksom skräck (alldeles för lättskrämd) och biografier.

Så gällande läsning håller jag mig nog till deckare och till viss del romantik.

Svar: Läser också mycket deckare, gillar spänningen man känner. Ibland kan det dock bli för spännande haha. Gillar svenska deckare men läser andra också såklart 😊.
morsanstips.blogg.se

#3 - Sara

Älskar också att kunna försvinna från verkligheten en stund med en bra bok. Det är mysigt att kunna leva sig in i böckerna man läser eller lyssnar på. Hoppas du blir helt återställd snart.
Och att du får en mysig helg.

Svar: Ja det är skönt att ibland bara kunna lämna vardagslivet för en stund och försvinna in i en ny värld. Är på bättringsvägen tack! Trevlig helg!
morsanstips.blogg.se