morsanstips.blogg.se

Facket och LO Ung....
Måndag..
 
Idag har hela förmiddagen gått åt till att gräva i fackets regler och arbetstagarens rättigheter.
Linnéa har nu gått med i Hotell - och Restaurangfacket, jag tyckte det var lika bra då hon säkerligen kommer att jobba inom den här branschen fler gånger...
Jag har ringt LO Ung och undersökt om arbetsgivaren har kollektivavtal och det hade han...så det är bara för honom att följa det!!
Har även bett facket skicka hem lite broschyrer till Linnéa om hur det är att vara ung och jobba, vad som gäller och hur man kan ta reda på mer osv. Ju mer hon kan, vilka rättigheter hon har, desto tryggare och säkrare blir hon!
Det finns också vissa utbildningar man kan gå för att lära sig mer som ung...men det blir när hon börjar gymnasiet!! :)
Hon ska jobba i morgon också...och vi väntar nu på sommarschemat och anställningsavtalet! Verkar allting okej i avtalet så får vi ta hand om ägarens bemötande på ett annat sätt....visar det sig att lönen inte följer kollektivavtalet så sköter facket de vidare förhandlingarna.
Jag har även kontaktat den lokala avdelningen som sköter sånt här uppe i Västerbotten :)
 
Sen blev det lite mys med Linnéa och frozen yogurt...det var verkligen mumma!! :)
Nu ska Linnéa baka lite mjukkaka och jag ska börja städa...
 
Dagens Tips: Dina rättigheter är viktiga! Stå på dig!
#1 - Jeanette

Vad bra! Det är så viktigt att man lär sig tidigt om vad lagen säger vad man har rätt till så man som du säger blir tryggare... Jag tror tyvärr att allt för många unga blir överkörda av visa jobb brancher och det är alltid bra att ha facket bakom sig om det skulle vara något! Du är en bra mamma!!! Kram

Svar: Tack! Det är det som är grejen....jag vill inte att Linnéa ska tro att det är fel på henne! Hon ska veta vilka rättigheter hon har så att hon kan gå med högt huvud :)Kram
morsanstips.blogg.se